Tutustuin suunnittelumalleihin ja valitsin niistä new starter -mallin. Itse asiassa olisin voinut valita minkä tahansa muunkin, mutta vasta-alkajana tuo sopi hyvin. Uudessa työpaikassa, tai uutena jäsenenä uudessa yhteisössä tai tiimissä ohjeet ja käytännöt ja perehtyminen sujunevat jouhevasti, mikäli alku on suunniteltu hyvin. Myös, kuten mallin esimerkki-casessa kerrottiin, pikainen sitouttaminen sivuston muokkaamiseen sitouttaa myös työhön ja tekee sen heti tutummaksi.
Selailin eri wikeja puoli päivää ja mietin edelleen onko wiki paras vaihtoehto syksyllä alkavaan projektiimme. Wiki voisi toimia paitsi itse projektissa julkisena, tai projektin ohjausryhmässä suljettuna työvälineenä. Luin Kennethin artikkelin "Vuosi wikin käyttäjänä", mikä lisäsi uskoa wikin soveltuvuuteen kokous- ja tiimityöskentelyn apuvälineenä. Mallin hyviä puolia oli aineiston keskittäminen ja päivittämismahdollisuus, tosiaikainen seuranta ja kaikkien osallistumisen ja kommentoimisen mahdollistaminen.
Antisuunnittelumalleista EmptyPages muistutti osallistamisen karikoista - tyhjät sivut pelottavat. Artikkeli valaisi myös ylläpitäjän haasteita.
Tutustuin myös suomalaiseen mediawiki -artikkeliin. Erittäin selkeä johdatus aiheeseen. Uskoisin, että myös oman työpaikkani yhteiset toimintaohjeet ja -käytännöt löytyisivät parhaiten wiki-muotoisena: nykyinen word-muotoinen ilmoitustaulukin on helpottanut päivittäisen infon kulkua, mutta edelleen tulostamme ohjeita siitä sun tästä useaan kertaan. Nyt myös muualta sähköpostilla tulleet tiedotteet voisi saman tien siirtää wikiin kaikkien luettavaksi.
Mikäli vielä keksin nopeamman tavan linkittämiseen toimisi kaikki sujuvammin.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti