keskiviikko 19. elokuuta 2009

Kirjaston markkinointia


Viime päivinä on vierähtänyt tunti jos toinenkin miettiessä kirjastojen markkinointia. Lapin kirjastoilla on yhteinen markkinointihanke, jossa luodaan Lapille yhteistä omaa brandia. Kirjastot ovat pitäneet liian pitkään liian matalaa profiilia. Nyt on aika nostaa katse riittävän kauas eteenpäin. Mikä Lapin kirjastot erottaa muista valtakunnan erinomaisista kirjastoista ja kirjastoammattilaisista?
Vaikka brandi olisikin pitkälle yhteinen ja jonkinlaista yhteistä konseptia pidettäisiinkin yllä, paikallinen profiloituminen ei liene haitaksi. Lapissa on erinomaisia osaajia monessa kirjastossa. Ensi vuoden kevät näyttää mitä uudet visiot ovat tuottaneet.

Valtakunnallisesti voisi kyllä sopia yhteisistä kirjastopalvelujen laatukriteereistä. Kirjaston asiakaspalvelun laatutaso on parasta markkinointia niin pohjoisessa kuin etelässä. Sen soisi olevan selkäytimessä.

Samaan aikaan joudun pohtimaan kirjaston kotisivuja. En varmaan vieläkään olisi siihen työhön ryhtynyt kaiken kiireen keskellä, mutta kunnan kotisivujen uusiminen pakotti asettamaan sormet näppäimistölle. Kotisivut, verkkofoorumit, vanhat kunnon flaierit - kaikki kytkeytyvät markkinointiin. Markkinointi ei olekaan yksisuuntainen ilmiö enää, myös se on verkostoitumista, vuoropuhelua, tarpeiden ja tarjonnan kohtaamista. hmmmm.

Ei kommentteja: