sunnuntai 27. huhtikuuta 2008

Mesetystä

Kiitos vain kaikille mesettäjille tänään. Oli oikein mukava sessio. Opin paljon uutta.
Mielenkiintoista oli myös se kokeilu siellä ulkolaisella chattikanavalla. Oli kätsyä saada samalla tosiaikaisesti ohjeita. Te kaikki tunnuitte heti tutummilta!

Hyviä ideoita oli mm. se, että meseä voisi käyttää esim työpaikkapalavereissa. Miksei - voisihan sitä kokeilla. Eikö mesen idea alunperin ollutkin lähtöisin työpaikkojen kommunikointitarpeista.

Samalla herätti ajatuksia myös se että meidän tulisi kirjastossa hyvin hallita kaikki nämä jutut jotta sitten osaisimme opastaa asiakkaita. Hyvä idea myös tosiaikaiseen tiedonhakuun asiakkaan kanssa chatissa neuvottelemalla - onko se tosissaan helmetissä käytössä - kokemuksista olisi kiva kuulla.

Muuten päivä on mennyt mukavasti. Aamulla hanget kestivät vieläkin. Saa nähdä miten on huomenaamulla.

4 kommenttia:

Heboru kirjoitti...

Ihan hauskaa oli mesettää. Chattia tosiaankin voisi hyödyntää työkavereiden kesken ja tietysti asiakkaiden kanssa kommunikoimiseen. Chatti on ilmeisesti tulossa muihinkin kirjastoihin kuin helmetiin - ehkä joskus tulevaisuudessa...

Jaana kirjoitti...

Olipas hyvä, että tulin tätä blogia lukemaan. Ajattelin omassa hiljaisessa vauhdissani, että tehtäviä on yksi per viikko. Mesettämisestä meinasin jäädä jälkijunaan samantien. Eikun RSS:ään ja meseen perehtymään...

Marko kirjoitti...

Aha! Nopeat ovat jo ehtineet "mesettämäänkin" :) Pitänee itsekin katsoa kalenteria...

Anonyymi kirjoitti...

Jep täällä pääkaupunkiseudulla meillä on Kysy online -palvelu joka alkoi Helsingin kaupunginkirjaston palveluna 2003 ja muut ympäryskunnat tulivat mukaan muistaakseni kesällä 2007. Virallista lisätietoa palvelusta löytyy täältä. Olen itsekin ollut vastaamassa vuosina 2005-2007 silloin tällöin.

Oikein kivasti se sujuu, ihan hauska asiakaspalvelun muoto ja sitä tehdessä tulevat oman kirjaston webbisivut aika tutuksi kun viittaa niitä asiakkaille. Käyttösäännöt ja käytännöt pitää myös tuntea hyvin, esimerkiksi sen suhteen mitä tietoja asiakkaista luovutetaan. "Mitä minulla on lainassa ja koska lainoillani on eräpäivä" -kysymykseen suora vastaus on väärä, mutta verkkokirjaston käytön opettaminen oikea. Samoja kysymyksiä esitetään aika paljon, mutta ne ovat eri samoja kysymyksiä kuin lainaustiskillä tai neuvonnassa naamatusten.

Ns. asiattomia asiakkaita toisinaan tulee ja jotkut kollegat ovat joutuneet jonkinlaisen päänaukomisen kohteeksi, mutta siihen suhtautuminen on asennekysymys. Itse en ole kärsinyt haistattelusta tai huorittelusta. Treffipyyntöjä on tullut yksi ja lapsia kun ei oikeassa (fyysisessä) kirjastossamme juurikaan käy, on niitä hauska jututella chatin kautta. Yksi nappula ei ollut uskaltanut mennä lähikirjastoonsa kun siellä kirjaston tädit ovat niin ilkeitä eivätkä kaveritkaan halunneet tulla henkiseksi tueksi, mutta minulle natiainen (puolen tunnin suostuttelun jälkeen) lupasi rohkaistua ja alkaa käymään kirjastossa ja kysyä kavereitaan mukaan. En tiedä miten siinä sitten lopulta kävi, alkoiko käymään kirjastossa vaiko ei mutta lupasi yrittävänsä.

Chattaamisjärjestelmämme on muuten LivePerson, mutta sille on ollut (kauan) tekeillä korvaava tuote Siniseltä Meteoriitiltä, jolta Helsingin kaupunginkirjasto ostaa useita verkkotuotteita.

@jaana asioita on opittavana 23 kappaletta ja kurssi kestää 9 viikkoa eli keskimäärin 2.555... asiaa per viikko.